In de rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA. Dit keer spreken we met Sharita Baldew, verantwoordelijk voor de facturatie van ANVA.
Hoe is dat ontstaan? Wilde je zelf meer afwisseling of was dat een wens vanuit de organisatie?
“Beiden. ANVA maakt momenteel veel veranderingen door. Met de hernieuwde visie van Max Mouwen, onze CEO, staat er een frisse stip op onze horizon. Dat zorgt voor iedereen weer voor een nieuwe uitdaging, ook voor mij. Ik heb mijn vaste werkzaamheden, maar houd ook van de afwisseling.”
Hoe ziet een normale werkdag of week er momenteel dan voor jou uit?
“Mijn hoofdtaak is de facturatie. Oftewel: het tijdig versturen van correcte facturen. Ik hoef niet in de gaten te houden of klanten deze ook op tijd betalen, dat doen mijn collega’s van finance. Alles wat er voor de rest bij komt kijken als het om een factuur gaat, ligt op mijn bordje. Met het prijs per polis model worden de polissen uit ANVA 4/5 ieder kwartaal vooruit gefactureerd, om deze polis volumes te kunnen zien gebruiken we ANVA Hub. Zodra het kwartaal is afgelopen factureren wij het aantal tellingen en aangemaakte polissen nog eens met terugwerkende kracht”.
Dat klinkt best ingewikkeld.
“Soms is het dat ook wel, maar daar zie ik juist mijn uitdaging in. Ik vind het heerlijk om de schakel te zijn tussen de vaste gegevens die wij uit onze systemen halen en vragen die onze klanten stellen. Een factuur roept soms vragen bij onze klanten op. In dat geval ben ik de eerste contactlijn en zoek ik uit hoe de vork in de steel steekt. Soms zijn dat verkoop gerelateerde vragen die ik ter ondersteuning van mijn collega’s op pak, veelal zijn het vragen over de daadwerkelijke facturatie.”
En hoe weet jij zeker dat jouw informatie klopt?
“Goede vraag. Soms is het best lastig om uit te zoeken hoe het echt zit. Samen met mijn collega’s van customer support duik ik dan dieper in de cijfers. Zij weten hoe ons systeem écht werkt en hoe het zit bij onze klanten. Ik weet welke financiële afspraken op papier staan. Daarbij zorgen we altijd voor bewijsvoering om duidelijkheid te scheppen en eventuele discussies te voorkomen.”
Als je terugkijkt op jouw afgelopen twee jaar binnen ANVA. Wat heeft het je dan gebracht?
“Ik kom steeds meer en beter in mijn rol, weet meer dingen zelf op te pakken. Ik weet waar ik inhoudelijke zaken uit kan zoeken en hoe de wegen binnen ANVA lopen. Ik kom uit een heel andere branche. Mijn laatste werkgever was een grondverzet bedrijf en daarvoor heb ik bijna negen jaar bij een afval recycling bedrijf gewerkt. Dit is wat dat betreft echt iets heel anders, maar ook erg leerzaam.”
Heb je een mooi voorbeeld van een voor jou leerzaam moment?
“Oh, ja! De eerste keer dat ik één van onze klanten uitlegde hoe een factuur was opgebouwd en het achterliggende proces werkte, vond ik best spannend. Ik was toen nog niet zo lang binnen ANVA aan het werk en was er net zelf vol ingedoken. Dat was dus wel een pittige, maar tegelijkertijd ook een hele mooie test.”
Dat is nog eens een mooie mijlpaal.
“Absoluut! Vanuit mijn eerdere werkervaring kende ik ANVA, de softwarebranche en verzekeringswereld überhaupt niet. De afgelopen jaren heb ik dat mij steeds meer eigen gemaakt. Ik ben er bij toeval ingerold via het uitzendbureau, maar vond hier voldoende uitdaging om te blijven en weer een hoop bij te leren. Ik ben heel nieuwsgierig waar we de komende jaren naartoe gaan werken, waar we over een paar jaar met z’n allen staan. De visie van Max brengt nieuwe uitdagingen en mogelijkheden met zich mee.
Mooi om te horen, Sharita. De tijd zal het leren. Aan jouw doorzettingsvermogen zal het in ieder geval zeker niet liggen!