De communicatie ziet er goed uit en hebben jullie inmiddels allemaal ontvangen... we hebben een Datastore, ons nieuwe datawarehouse concept. Nieuwe functionaliteit die we aanbieden bij klanten. Maar wat gaat daaraan vooraf en wat merken jullie als klant nu? In deze blog neem ik jullie graag mee achter de schermen van het klantdomein rondom de Datastore.
Onze product marketeer is vanaf het begin aangehaakt bij de ontwikkelingen van de Datastore in het datateam. Is er behoefte aan deze oplossing in de markt, hoe gaan we dat aanbieden, wat kost het en nog veel meer vragen. Tijdens de ontwikkeling spelen we als klantdomein ook een rol. Onze consultants zijn onderdeel van het datateam en hebben meegedacht in de ontwikkeling. Dan blijkt dat alles lijkt te lukken en dit echt een mooie toegevoegde waarde voor klanten kan worden. Dat wordt opschalen!
Vanaf dat moment worden ook de collega’s van marketing en de leads Customer Support en Consultancy aangehaakt. Hoe moet het proces van uitrol gaan lopen? Welke vragen kunnen we verwachten en dus voorkomen? Wanneer gaan we lanceren en met welke uitingen? Opnieuw een heleboel vragen waar we samen met de product owner, het ontwikkelteam en klantdomein antwoorden op moeten vinden. Service Level managers en Accountmanager laten het alvast vallen bij een aantal klanten en ook die lijken enthousiast.
Om zeker te zijn van de werking in de praktijk zijn pilotklanten betrokken en zij hebben enthousiast aangegeven dat ze hier mee verder willen. Hier speelt het ontwikkelteam een grote rol in, binnen het klantdomein hebben we dan nog niet de juiste processen op orde en de kennis ontbreekt nog. Allemaal zaken die we voor de lancering opgelost hebben. We hebben nu vier consultants die van de hoed en de rand weten, een pagina met veel gestelde vragen en echt een gave website en nieuwsbrief. Na 30 blije klanten gaan we er nog veel meer blij maken.
De laatste week lopen we met veel collega’s op kantoor rond, worden teksten nog een keer gedeeld. Bellen we met een aantal klanten om mee te laten lezen in de communicatie. Is onze boodschap duidelijk, word je gemotiveerd om de volgende stap te zetten en heb je nog tips? Allemaal vragen die aan bod komen in de interviews. Als dan Daan en Justin ook enthousiast zijn over alle uitingen dan is het moment daar… de website gaat live en de mailing de deur uit!
Voor mij als Lead Consultancy het moment om met spanning naar de telefoon en mailbox te kijken… is er interesse of niet. Ik word niet teleurgesteld, binnen een hele korte tijd komen de aanvragen binnen. Dat wordt agenda’s naast elkaar zetten en de introducties inplannen bij onze consultants. Want dat is het eerste wat er nu gebeurt, er is interesse, we plannen een introductie en dan worden klanten in 1,5 uur helemaal meegenomen in de Datastore via Teams. Het is heel fijn als een klant al weet wat ze nu met data doen zodat we direct kunnen bepalen wat overstappen gaat betekenen.