Overnames zijn inmiddels gemeengoed in de verzekeringsbranche. Zolang kantoren elkaar over blijven nemen, moeten portefeuilles worden samengevoegd en geconverteerd. De afgelopen jaren hebben de consultants van ANVA vele klanten hierbij mogen begeleiden. Om onze dienstverlening te blijven verbeteren ontwikkelden de conversie-experts van ANVA een nieuwe conversiestraat.
Naomi Stol, Lead Consultancy bij ANVA legt uit: “Sinds 2022 converteren we portefeuilles via een tijdlijn waarin we de stappen kunnen volgen. We gebruiken hiervoor diverse software, waardoor we delen van het conversieproces al konden automatiseren. De afgelopen maanden hebben we ons verdiept in de vervolgstap: het bouwen van een vernieuwde eigen conversiestraat. Niemand kent ANVA immers beter dan wij, mede daarom zijn wij de expert voor conversies”. Wij leveren je conversie op zonder losse eindjes.
De behoefte naar deze nieuwe werkmethode ontstond door het verhogen van de werkefficiëntie en het verminderen van foutgevoeligheden. Tegelijkertijd verlaagt de komst van de conversiestraat de inspanning voor ANVA consultants flink, waardoor conversies sneller en voordeliger gerealiseerd kunnen worden. Ook is deze technologie, met aanvullende ondersteuning, inzetbaar voor ANVA kantoren die conversies zelfstandig uitvoeren.
Toolbouwer en consultant Sander van der Burg brengt met de conversiestraat consistentie in het conversieproces. “We vragen om vaste data input, om vervolgens de output te leveren die de conversiestraat nodig heeft. Onze klanten hebben daarin alle vrijheid, ook extra of vrije labels kunnen worden meegenomen. Het grootste verschil is dat alle onderdelen nu in één run verwerkt worden. Er zijn dus geen aparte formats of processen meer nodig”, aldus Sander.
Zodra de conversie loopt is het ‘de machine’ die het werk doet. ANVA consultants of klanten die gebruik (willen) maken van de conversiestraat focussen zich vooral op het samenvoegen van alle bestanden. Door een vaste basis in het aanleverproces aan te houden, wordt bovendien de datakwaliteit geborgd. Na deze standaard aanlevering verwerkt een consultant de data door de conversiestraat, waarna de uitkomst wordt teruggegeven aan de klant. “Momenteel voeren we de eerste aan ons uitbestede conversie uit met behulp van de nieuwe straat. Met een aantal klanten zijn we in gesprek over het gebruik ervan voor de conversies die zij zelf uitvoeren”, aldus Sander.
Terwijl Sander zich richt op de technische kant, focust John IJzerman, consultant bij ANVA, zich op de uitwerking van kwalitatieve conversierapportage. John: “Over het algemeen werken wij binnen de kantoren waarvoor we converteren met een vast aanspreekpunt. Andersom geldt dat net zo. Desondanks is het belangrijk om datgene wat tijdens de conversie opgemerkt of getoetst wordt, ook vast te leggen. Geen conversie is namelijk hetzelfde, het is altijd maatwerk”.
In de conversierapportage wordt afgestemd welke onderdelen wel of niet worden geconverteerd, hoe vertaaltabellen in elkaar steken en wat de gevolgen van gemaakte keuzes zijn. John ziet het rapport als rode draad en naslagwerk in één. Pas wanneer alle betrokkenen zich in de uitgewerkte conversie opbouw kunnen vinden, start de proefconversie en volgt er een rapport met bevindingen. Stuk voor stuk worden zij opgepakt, besproken en bijgewerkt. Zodra alle bevindingen zijn opgelost, begint de definitieve conversie en uitwerking van de conversierapportage.
Meer weten? Van aanmelding tot nazorg: in ons conversie webinar leggen we graag aan je uit hoe een conversie exact verloopt. Ook vertelt Naomi je over alle stappen die bij een conversie en samenvoeging komen kijken. Ben je benieuwd naar de ins en outs? Kijk het webinar terug.
Of lees hier meer over wat ANVA als conversiespecialist jou kan bieden.