



In de verzekeringsbranche zijn overnames aan de orde van de dag. Fantastisch voor groei, maar minder leuk voor de IT-realiteit die daarachter ontstaat. Ook Aon merkte dat: collega’s werkten met meerdere ANVA-datasets naast elkaar, elk met hun eigen inrichting, regels en “taaltje”. Dat zorgde voor verwarring, extra werk en soms zelfs een andere klantervaring per dataset.
Of zoals Marnix Zwartbol, Chief Operating Officer bij Aon, het verwoordt: “We hadden meerdere datasets die bijna hetzelfde waren, maar net níet. Dan verlies je snelheid, overzicht en uiteindelijk ook kwaliteit.”
De oplossing was helder: één systeem, één manier van werken en één waarheid. Zo ontstond OneANVA: een langgekoesterde wens die nu in fases werkelijkheid wordt. In gezamenlijke teams werkten Aon en ANVA intensief aan productinrichting, proefconversies en de eerste definitieve samenvoegingen. Die eerste stappen zijn succesvol afgerond: de volgende samenvoegingen staan al gepland en worden met vertrouwen tegemoetgezien.
Voor Aon betekent OneANVA niet alleen technische vooruitgang, maar een strategische stap richting eenvoud en professionaliteit. Marnix geeft aan: “Het levert gemak, snelheid en één waarheid op, waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen.”
Jolanda Bron, hoofd van het volmachtbedrijf van Aon, noemt het project zelfs één van haar topprioriteiten: “Je kan alleen maar slagen maken als je met minder systemen doorgaat. De kwaliteitsverbetering zit echt in elke laag: richting klanten, maar ook richting medewerkers.” Over de samenwerking zegt ze: “Gedurfd, open, constructief en pragmatisch. Als we het niet proberen, gebeurt het niet.”
Ook vanuit ANVA klinkt dezelfde energie. Max Mouwen, CEO van ANVA:
“Aon heeft met OneANVA fors geïnvesteerd in het versimpelen van hun landschap: een logische no-regret move. Onze consultants hebben met veel plezier en expertise meegedacht. Samen zetten we hiermee een grote stap richting ANVA 6.”
De operatie was omvangrijk en intensief. “Tussen 15 en 25 oktober hebben we de twee grootste ANVA-sets samengevoegd,” vertelt projectleider Michiel de Boer van Aon. “Honderden volmachtproducten, tienduizenden tariefregels en miljoenen relaties, polissen en schades zijn overgezet. Dat lukt alleen met intensieve samenwerking.”
Rob Tilemans, Senior Specialist Application Management bij Aon, zag die samenwerking dagelijks in praktijk: “Iedere ANVA-consultant werd gekoppeld aan een interne Aon-applicatiebeheerder. Er werd kort geschakeld, snel opgeleverd én doorgepakt. Tijdens de conversie vroeg ANVA regelmatig: ‘loopt ’ie nog?’, en dat deed ’ie! Binnen tien dagen was alles overgezet. Een knap staaltje teamwork.”
Ook aan ANVA-zijde werd volop gebouwd aan techniek én functionaliteit. “De wens om terug te gaan naar één dataset bestond al langer,” zegt Naomi Stol, Head of Consultancy. “Met een project van dit kaliber moet je wel zorgen dat je de hele organisatie daarin mee kan nemen. Het juiste moment is heel belangrijk.”
Naomi vertelt verder: “We werkten in gezamenlijke teams aan polisschermen, formulieren, poolverdelingen en macro’s. Alles moest kloppen voordat de samenvoeging definitief kon plaatsvinden.”
Consultant Wilfred de Jong benadrukt het unieke karakter van het traject: “Het samenvoegen van datasets gebeurt regelmatig, maar niet vaak binnen één bedrijf. Correcte data is één, maar een direct werkbaar geheel opleveren is iets anders. Samen hebben we een resultaat neergezet waar we trots op mogen zijn.”
Met de eerste succesvolle samenvoegingen is het fundament gelegd voor de volgende stappen en voor ANVA 6. Jolanda zegt het onverhuld: “ANVA 6? Liever gister dan vandaag.”
Marnix vult aan: “We hebben laten zien dat we samen grote stappen kunnen zetten. Dat geeft enorm veel energie voor wat nog komt.”
Heb jij ook een uitdagend data- of migratieproject? Onze ANVA-consultants helpen je graag verder.
Neem contact op en ontdek wat er mogelijk is.
