“Max Mouwen benoemd tot nieuwe CEO ANVA”, zo kopte het nieuwsbericht dat eind november 2021 werd verspreid. Samen met Justin Schlee als Chief Product Owner (CPO) vormt Max per 1 december 2021 het directieteam van ANVA. Maar hoe bevalt dit eigenlijk? Wat is hem het afgelopen half jaar opgevallen? Hoe kijkt hij vooruit naar de komende maanden en jaren?
Max startte zijn carrière met een studie bedrijfskunde en heeft voor verschillende banken en een verzekeraar gewerkt. Hij richtte zich de afgelopen jaren met name op innovatie en business development, was betrokken bij de start van e-commerce en internetbankieren. Vanuit diverse posities richtte hij zich steeds meer op bedrijfstransformaties, waarbij digitalisering veelal de aanleiding was. Hij is volgens eigen zeggen geen “hard core IT’er”, maar focust vooral op de bedrijfscontext eromheen en de daarbij horende betekenis voor klanten en maatschappij.
“Om als mens succesvol te zijn richten we ons op vakmanschap, leervermogen en intermenselijke vaardigheden”, start Max. “Om een organisatie succesvol te maken is zingeving ook heel belangrijk. Zingeving ontleen je niet alleen aan het verleden, maar ook aan wat klanten van je verwachten en wat de trends zijn binnen en buiten de branche. Je wil inspelen op toekomstige behoeftes, die ontstaat uit trends. Dat betekent natuurlijk niet dat wij binnen ANVA niet meer hoeven te voorzien in de huidige klantbehoeften. Zeker niet! Sterker nog: daar zit op dit moment de grootste prioriteit en uitdaging voor ANVA”.
De krachtige en door veel kantoren gebruikte ANVA Backoffice software heeft in de afgelopen jaren de verzekeringssector immers veel gebracht. Tegelijkertijd vormt de Backoffice op softwaregebied ook direct de grootste uitdaging. Max: “De vele klantversies die in het verleden vanuit een hele goede intentie gebouwd zijn creëren nu onze vastloper. Iedere klant vindt zichzelf geheel terecht uniek. Maar wanneer wij nu niet naar een geconfigureerde standaardisering toewerken, kunnen we op termijn simpelweg niet meer moderniseren”.
Om deze geconfigureerde standaardisatie te bereiken wil ANVA het aantal versies van de Backoffice terugbrengen. “We hebben al veel ervaring met nieuwe technologie, dat is het goede nieuws. De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in een datawarehouse en inmiddels werken we volgens een open API strategie. Uiteraard volgens een gecontroleerd model, zodat niet zomaar iedereen bij de data kan. Samen met onze klanten én onze partners zullen we de vernieuwing gaan vormgeven. Daarvoor zullen we ons partnermodel nog effectiever en efficiënter gaan inrichten. Zo kunnen we ontdekken hoe we het voor onze klanten nog makkelijker en beter kunnen maken. Bovendien zullen we nieuwe collega’s aantrekken en opleiden om onze Backoffice te versterken en vragen we de bereidheid om terug te gaan van allerlei maatwerk naar meer geconfigureerde standaardisatie. Los maatwerk is nou eenmaal niet meer van deze tijd en vol te houden”, aldus Max.
Hij vervolgt: “Natuurlijk zullen we ons best doen om elke klant uniek op de kaart te zetten, maar onder de motorkap zullen we naar een geconfigureerde standaardisering toe gaan werken. De Backoffice is enkel toekomst vast als we onze vernieuwing op de laatste versie beschikbaar stellen. Dat betekent dat wij ervoor moeten zorgen dat deze versie van goede kwaliteit is, waardoor het vertrouwen onder onze klanten groeit om altijd op de laatste versie te willen werken. De applicatievernieuwing en cloud based aanpak zal intensiever contact met onze klanten teweeg brengen.
Ondanks dat de ANVA Backoffice al 27 jaar bestaat, ziet Max het nog altijd als de motor van ANVA. “Het is enorm belangrijk en krachtig. Er worden miljoenen polissen razendsnel verwerkt. Juist daarom is het van belang om de vernieuwing bij de Backoffice te beginnen”. Deze verbeterslag pakt ANVA uiteraard samen op met klanten en meerdere branchegenoten.
Grootaandeelhouder Adfiz heeft als missie om Nederland financieel gezond te maken en te houden. Daar kan Max zich zeer in vinden. “Ik vind dat ANVA daar een nadrukkelijke rol in moet nemen. Dat doen we al, door een belangrijk platform te bieden wat intermediairs helpt om goed verzekeringsadvies te kunnen geven”. De behoefte aan financieel advies bij organisaties en consumenten is echter groot en zal de komende jaren nog meer gaan groeien. Zij (particulieren en organisaties) die het advies het meeste nodig hebben, kunnen en/of willen dit niet betalen. De rol van intermediairs blijft daardoor zeker de komende tien jaar heel erg belangrijk. “In mijn ogen moeten politiek Nederland en de daarbij horende regelgeving de condities gaan scheppen, zodat het ook door iedereen kan worden ingezet. Digitalisering is daarin een heel belangrijke sleutel. Als dat lukt, kan ANVA een steentje bijdragen aan het gemakkelijker en goedkoper beschikbaar stellen van financieel advies, waar omgaan met risico’s vanzelfsprekend een belangrijk onderdeel van is en blijft”, sluit Max af.