Al sinds september 2020 werken ANVA en EMS nauw samen als partners. ‘Wat veel mensen misschien niet verwachten, is dat de verzekeringswereld heel vooruitstrevend is in automatisering van processen. Toch kun je – om innovatiekracht te behouden – maar tot op zekere hoogte alles zelf. ANVA was één van de eersten die daar slim op inspeelde door open te staan voor partnerships. En omdat alle voor schades benodigde klantinformatie uit ANVA ook in EMS werd bijgehouden, was het aangaan van een samenwerking een no brainer’, vertelt Luigi.
De ANVA-schademodule werd uitgebreid met de EMS Claimsengine. Dat bleek een gouden zet! Maar, er ontstond toch een gat. Uit onderzoek kwam naar voren dat niet iedere klant volautomatisering van schadeprocessen (STP) nastreeft. En in zo’n geval is de uitgebreidheid van de state-of-the-art oplossing net een stap te ver. Toch hadden deze klanten wél behoefte aan automatisering van de schade-intake.
Ronald: ‘Dat eerste moment waarop de schade wordt gemeld, daar kun je als financieel adviseur écht het verschil maken voor je klant. Het probleem is alleen, dat er vaak te weinig tijd is voor het verlenen van next-level service.’ Luigi vult aan: ‘Er is een enorm tekort aan schadebehandelaars. Hierdoor is het soms lastig om voldoende aandacht aan gedupeerden te geven. Vervelend, want er komt soms veel emotie kijken bij het melden van schade.’
Door intensief samenwerken, klantsessies van elkaar bij te wonen en roadmaps naast elkaar te leggen, kreeg de Claims Accelerator vorm. ‘Snelheid is het allerbelangrijkste als het gaat om schadebehandeling. Maar doordat 60% van alle schades buiten kantooruren plaatsvindt is dat soms best lastig. Bovendien zijn mensen niet altijd in de gelegenheid de schade direct te melden, zoals bij waterschade.’, vertelt Luigi. Voor kantoren die alleen dit meldproces willen professionaliseren, hebben we het schade-intake proces losgeknipt van het totale afhandelproces dat de Claimsengine biedt.
Deze deeloplossing is de Claims Accelerator, waarbij gedupeerden zelf en online hun schadedossier compleet maken. Dat doen ze via een link die jij als adviseur toestuurt of door een integratie op je eigen website. Ronald: ‘De verzekerde logt op ieder gewenst moment in en ontvangt een slim formulier, met vragen die precies zijn afgestemd op de case. Zo is in één klap duidelijk wat er nodig is. Dat scheelt dus een hoop belletjes over en weer!’
Waar de basisfunctionaliteit in ANVA 4/5 puur gericht was op medewerkers, begint de Claims Accelerator bij de eindklant. Ronald: ‘Het fijne daaraan is, dat de druk niet meer alleen bij de financieel adviseur ligt. Wanneer er na een storm bijvoorbeeld veel meldingen binnenkomen, kunnen andere collega’s bijspringen met het aannemen van de schades en uitsturen van de schadeformulieren aan klanten. Als adviseur doe je alleen nog een laatste check, zodra het dossier compleet is.’
Met de Claims Accelerator bespaar je al snel zo’n 30 minuten op een dossier. En dat is hard nodig volgens Luigi: ‘Naast de afname van schadebehandelaars, neemt ook de compliance druk toe. Daar spelen wij met onze slimme technologie op in door automatisch de juiste vragen te stellen aan de verzekerde. Hierdoor worden ouderwetse ‘papieren checklists’ overbodig.’ En dit proces zal naar de toekomst toe alleen maar efficiënter worden.
‘Vaak zie je bij partnerships dat het elkaar bijt, maar wij versterken elkaar juist.’ – Luigi van Geest (Managing Director, EMS)
Luigi vervolgt: ‘AI maakt het mogelijk om nog intuïtiever, maar ook preventief te werken. Op basis van data kan er steeds meer vooraf worden ingevuld. Dat betekent tijdswinst én nauwkeurigere inschattingen.’ Ronald vult aan: ‘Als verzekeraar kun je straks steeds makkelijker en secuurder een voorstel doen voor schadevergoedingen. En als verzekerde hoef je daarvoor niet meer op zoek naar bonnetjes van jaren geleden.’
De eerste ANVA-klanten zijn als onderdeel van de Claimsengine al een aantal jaren geleden gestart met de Claims Accelerator functionaliteit. ‘De reacties zijn heel positief! Er was grote behoefte aan optimalisatie van de schade-intake. Nu kunnen we dit bieden aan een veel bredere groep klanten. En of je nu groot of klein bent: door de verschillende bundels, is er altijd een oplossing die past bij het aantal schademeldingen en de schade-afhandeling die jij maandelijks doet’, eindigt Ronald.
Meer weten of meteen van start? Kijk voor meer informatie op anva.nl/claims of neem contact op met onze sales team verkoop@anva.nl. Je bent vaak al binnen een maand up and running!