Het idee ontstond vanwege het tekort aan bekwame ANVA-beheerders in de markt. ‘We zagen dat veel van onze klanten moeite hadden om hun functioneel beheer goed in te vullen,’ vertelt Alexander. ‘We realiseerden ons dat we daar zelf een handje in kunnen helpen door binnenshuis mensen op te leiden en vervolgens te plaatsen bij onze klanten. Die krijgen gespecialiseerde beheerders in dienst en hiermee halen ze meer kennis in huis, worden meer zelfvoorzienend, en gaat de snelheid omhoog.’
In het traject staan een persoonlijke benadering en leerdoelen voorop. De kandidaten worden in de eerste plaats getest op capaciteiten en motivatie, maar ze moeten ook passen bij de werkgevers die zijn aangehaakt. ‘Er wordt ook samen met de klant gekeken naar het juiste kandidaatsprofiel. En met succes want bijna alle matches zijn geslaagd’, volgens Alexander.
Voordat de trainees bij die werkgevers aan de slag kunnen, volgen ze een intensieve omscholing van zes weken. ‘Ik begon met nauwelijks kennis van verzekeringen en de ANVA-software’, vertelt trainee Wybren Nauta. ‘Maar we legden in de lessen een stevige basis, waardoor ik meteen goed van start kon.’ De trainees worden ook meegenomen in de ANVA 6 ontwikkelingen en welke kansen dat hen biedt. Onze horizon gaat immers verder dan ANVA 4/5.
In de maanden die volgen gaan de kandidaten aan de slag in de praktijk. Daarnaast organiseert ANVA maandelijkse terugkomdagen, waarin onder meer extra trainingen worden aangeboden. ‘Maar de echte kracht van die dagen zit hem in de community die ontstaat,’ volgens Alexander. ‘Trainees wisselen er ervaringen uit en leren van elkaar. De achtergronden binnen deze groep zijn zo verschillend en ze maken echt gebruik van die diverse krachten’, vertelt Alexander trots.
Nu we wat verder in het traject zijn blijkt wel dat maandelijks terugkomen misschien wat veel is. ‘Je merkt dat de vragen die de trainees hebben afnemen na verloop van tijd. Ze krijgen het immers toch meer in de vingers en de meeste vraagstukken zijn ad-hoc en kunnen ze in de praktijk oppakken. Bij de nieuwe lichting gaan we de frequentie van die dagen langzaam afbouwen.’
Dat is niet het enige dat bij het tweede traineeship anders zal gaan. Alexander: ‘We starten later in het jaar dit keer.’ De eerste lichting begon in september met de training en kwam dus in november op de werkvloer: ‘Dat is net voor de prolongatieperiode, de drukste periode van het jaar voor onze klanten. Dus de werkgevers konden de trainees niet altijd voldoende aandacht geven in die startperiode.’
Het zijn vooral logistieke aanpassingen, want inhoudelijk heeft het programma zich bewezen. ‘Onze klanten zijn positief over het startniveau en de ontwikkeling van onze kandidaten. Eerlijk is eerlijk, natuurlijk willen ook zij soms het liefst het schaap met de vijf poten: iemand die al dertig jaar met ANVA werkt en van de hoed en de rand weet. Maar dat is een utopie. Juist daarom zijn we in dat gat gesprongen.’
Een gat dat volgens Alexander nog lang niet gevuld is: ‘Ik ben ervan overtuigd dat we opnieuw een mooie klas kunnen samenstellen. Er is voldoende talent in markt te vinden en ook de vraag vanuit de klant is nog steeds groot.’
Het nieuwe traineeship start op 10 november 2025. Heb je interesse, als kandidaat of organisatie? Lees dan verder en neem contact met ons op.